OBLIGAŢII

Şoferul trebuie să aibă asupra sa, īn cazul tahografului mecanic, diagrama pentru ziua respectivă, precum şi pentru ultimele 28 de zile calendaristice, sau adeverinţă pentru acestea. Īn cazul tahografului digital, trebuie să prezinte cartela şi/sau printul pentru pentru ultimele 28 de zile calendaristice. Dacă  un vehicul dotat cu tahograf mecanic este condus de un conducător care dispune şi de cartelă tahografică digitală, aceasta trebuie să se afle asupra sa.

 

DEFINIŢII

 

Timp de conducere: Timpul īnregistrat de tahograg drpt conducere, deci perioada de conducere efectivă.

Pauză: Perioada īn care şoferul nu conduce şi nu desfăşoară nici un fel de activitate care ar putea fi interpretată drept muncă- īn trecut se numea īntrerupere

 

 

 

Timp de conducere

 

Pauze: După maxim 4 ore şi ½ de conducere se face o pauză continuă de 45 de minute, putānd fi īnlocuită cu o pauză de minim 15 minute, după care una de 30 de minute.

 

Exemple corecte:

 

 

 

Exemple greşite:

 

Timp de conducere zilnic: Timpul de conducere zilnic maxim este de 9 ore, putānd fi extins, de două ori pe săptămānă (luni ora zero, pānă duminica ora 24) la  maxim10 ore.  Timpul de conducere zilnic este calculat īntre două perioade de odihnă zilnice sau săptămānale de  cel puţin 9 ore.  Orice  timp de conducere zilnică mai mare de 9 ore (ex. 9 ore şi 5 minute) intră īn categoria zilei extinse de conducere.

 

Exemple corecte:

 

 

 

 

Luni

Marţi

Miercuri

Joi

Vineri

Sāmbătă

Duminică

7 ore

8 ore

10 ore

9 ore

10 ore

8 ore

odihnă

 

Luni

Marţi

Miercuri

Joi

Vineri

Sāmbătă

Duminică

10 ore

8 ore

odihnă

odihnă

10 ore

9 ore

5 ore

 

Exemple greşite:

 

 

 

 

Luni

Marţi

Miercuri

Joi

Vineri

Sāmbătă

Duminică

10 ore

8 ore

9 ore 30 min

9 ore

10 ore

odihnă

odihnă

(a condus de 3 ori mai mult de 9 ore)

 

Luni

Marţi

Miercuri

Joi

Vineri

Sāmbătă

Duminică

10 ore

8 ore

10 ore

odihnă

odihnă

8 ore

10 ore

(nu a luat īn considerare că conducerea extinsă se referă la săptămānă calendaristică)

 

Timp de conducere săptămānal: Poate fi maxim 56 de ore, constānd din 4 conduceri de 9 ore şi două de 10 ore. Trebuie efectuat de 6 ori īn cāte 24 de ore, de la prima zi de conducere, după aceea urmānd odihna săptămānală.

 

Exemple corecte:

 

Luni

Marţi

Miercuri

Joi

Vineri

Sāmbătă

Duminică

10 ore

9 ore

10 ore

9 ore

9 ore

9 ore

odihnă

 

Luni

Marţi

Miercuri

Joi

Vineri

Sāmbătă

Duminică

10 ore

9 ore

8 ore

9 ore

7 ore

odihnă

odihnă

 

Luni

Marţi

Miercuri

Joi

Vineri

Sāmbătă

Duminică

8 ore

10 ore

10 ore

odihnă

odihnă

9 ore

6 ore


Exemple greşite:

 

Luni

Marţi

Miercuri

Joi

Vineri

Sāmbătă

Duminică

8 ore

9 ore

10 ore

7 ore

9 ore

9 ore

3 ore

(a condus doar 55 de ore, dar nu a īnceput odihna īn ziua a şaptea)

 

Luni

Marţi

Miercuri

Joi

Vineri

Sāmbătă

Duminică

10 ore

9 ore

10 ore

9 ore

10 ore

9 ore

odihnă

(a depăşit perioada de conducere săptămānală, conducānd de trei ori 10 ore)

 

Timp de conducere pe două săptămāni: Cel mult 90 de ore, socotite pe oricare două săptămāni consecutive.

 

Exemplu corect:

 

Săptămāna 1

Săptămāna 2

Săptămāna 3

43 ore

46 ore

38 ore

 

Exemplu greşit:

 

Săptămāna 1

Săptămāna 2

Săptămāna 3

37 ore

52 ore

41 ore

(īn primele două săptămāni s-a īncadrat īn cele 90 de ore, dar īn următoarele are deja 93 de ore)

 

Odihnă zilnică: Īn decurs de cel mult 24 de ore de la īnceperea lucrului, trebuie efectuată odihna zilnică, care poate fi sistematică (cel puţin 11 ore) sau redusă (mai puţin de 11 ore, dar nu mai puţin de 9 ore) . Odihna redusă nu trebuie recuperată. Odihna sistematică poate fi efectuată şi īn două rate, una de 3 ore, cealaltă de 9 ore (deci un total de 12ore, dacă se efectuează īn rate). Īntre două odihne săptămānale consecutive, se poate efectua odihnă redusă de cel mult 3 ori. Īn cazul curselor cu doi şoferi, perioada de 24 de ore se extinde la 30 de ore, īn acest interval amāndoi şoferii trebuie să beneficieze de cāte o odihnă de cel puţin 9 ore. Odihna se efectuează exclusiv cu vehiculul staţionat.

 

Exemple corecte:

 

 

 

Duminică

Luni

Marţi

Miercuri

Joi

Vineri

Sāmbătă

Duminică

odihnă săpt

9 ore

11 ore

12 ore

10 ore

3+10 ore

9 ore

odihnă săpt

(īntre două odihne săptămānale se poate efectua doar de 3 ori odihna redusă!)


 

Duminică

Luni

Marţi

Miercuri

Joi

Vineri

Sāmbătă

Duminică

odihnă săpt

9 ore

9 ore

3+9 ore

9 ore

3+9 ore

odihnă săpt

odihnă săpt

(deşi nu a efectuat nici o odihnă de 11 ore, este regulamentar!)

 

Exemple greşite:

 

 

 

Duminică

Luni

Marţi

Miercuri

Joi

Vineri

Sāmbătă

Duminică

odihnă săpt

10 ore

11 ore

9 ore

10 ore

3+9 ore

9 ore

odihnă săpt

(īntre 2 odihne săptămānale are 4 odihne zilnice reduse)

 

Odihnă săptămānală: Odihna săptămānală normală este de 45 de ore.  Aceasta poate fi redusă, dar nu la mai puţin de 24 de ore. Orice odihnă săptămānală mai scurtă de 45 de ore se consideră redusă. Dintre două odihne săptămānale consecutive, doar una poate fi redusă.  Dacă se reduce odihna săptămānală, diferenţa pāna la 45 de ore trebuie recuperată cel tārziu pānă la sfārşitul celei de a treia săptămāni ce urmează reducerii. Recuperarea este posibilă doar īntr-o bucată şi se adaugă unei odihne de 9 ore.

 

Exemple corecte:

 

Săptămāna 1

Săptămāna 2

Săptămāna 3

Săptămāna 4

24 ore

45 ore

24 ore

66 ore

 

Săptămāna 1

Săptămāna 2

Săptămāna 3

Săptămāna 4

32 ore

45 ore

35 ore

45+22 ore

 

Exemple greşite:

 

Săptămāna 1

Săptămāna 2

Săptămāna 3

Săptămāna 4

40 ore

42 ore

35 ore

50 ore

(īn două săptmāni consecutive nu are 45 de ore de odihnă continuă)

 

Săptămāna 1

Săptămāna 2

Săptămāna 3

Săptămāna 4

30 ore

45 ore

24 ore

45 ore

(nu s-a recuperat pānă la sfārşitul celei de-a treia săptămāni diferenţa de 15 ore de la odihnă redusă din prima săptămānă)

 

 

 

 

Greutăţi şi dimensiuni maxime autorizate.

 

 

ORDINUL nr.1959 din 5 decembrie 2002

         

Mase şi dimensiuni maxime admise :

          E.R. = European reabilitat, autostrăzi   E = European   M = Modernizat     P = Pietruit

 

 

1.

DIMENSIUNI MAXIME ADMISE īn metri

Categoria de drum

E.R.

E

M

P

1.1.

Lungime

 

Autovehicul

12.00

12,00

12.00

12,00

Remorca

12,00

12,00

12.00

12,00

Vehicul articulat

16,50

16,50

16.50

16,50

Tren rutier

18.75

18,75

18.75

18,75

1.2.

Lăţime

(a)

Toate vehiculele, cu excepţia celor frigorifice avānd caroseria izoterma

2,55

2.55

2,55

2,55

(b)

Vehicule frigorifice avānd caroseria izoterma

2.60

2.60

2,60

2,60

1.3.

Inăltime toate vehiculele

4.00

4.00

4,00

4,00

1.4.

Suprastructuri demontabile şi unităţi de transport standardizate cum ar fi containerele vor respecta dimensiunile precizate la punctele 1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 1.7, 1.8

 

 

 

 

1.5.

Toate autovehiculele sau ansamblurile de vehicule trebuie să aibă posibilitatea de a īntoarce īntr-un cerc cu o rază exterioară de 12.5 m şi o rază interioară de 5,3 m

 

 

 

 

1.6

Distanţa maximă īntre axa pivotului de cuplare al semiremorcii şi partea din spate a semiremorcii

12.00

12,00

12,00

12,00

1.7.

Distanţa maximă măsurată paralel cu axa longitudinală a trenului rutier din punctul extern aflat cel mai īn faţă al zonei de īncărcare din spatele cabinei. pānă la punctul cel mai din spate al remorcii din ansamblu, minus distanţa dintre partea din spate a autovehiculului şi partea din fată a remorcii.

15,65

15.65

15,65

15,65

1.8.

Distanta maximă măsurată paralel cu axa longitudinală a trenului rutier din punctul extern aflat cel mai īn faţă al zonei de īncărcare din spatele cabinei pānă la punctul cel mai din spate al remorcii din ansamblu

16,40

16.40

16,40

16,40

 

2.

MASA TOTALA MAXIMA ADMISA A VEHICULULUI īn tone

Categoria de drum

E.R.

E

M

P

2.1.

Vehicule care fac parte dintr-un ansamblu de vehicule

2.1.1.

Remorca cu două osii

18

17

17

16

2.1.2

Remorca cu trei osii

24

22

22

20

2.2.

Ansamblu de vehicule

2.2.1.

Trenuri rutiere cu cinci sau şase osii

(a)

Autovehicule cu două osii si remorci cu trei osii

40

40

40

38

(b)

Autovehicule cu trei osii şi remorci cu două sau trei osii

40

40

40

38

2.2.2.

Vehicule articulate cu cinci sau şase osii

 

 

 

 

(a)

Autovehicul cu două osii şi semiremorcă cu trei osii

40

40

40

38

(b)

Autovehicul cu trei osii şi semiremorcă cu două sau trei osii

40

40

40

38

(c)

Autovehicul cu trei osii cu semiremorca cu două sau trei osii care transportă un container ISO de 12 m (40 de picioare) īntr-o operaţiune de transport combinat

44

42

40

40

2.2.3.

Trenuri rutiere cu patru osii compuse dintr-un autovehicul cu două osii şi o remorcă cu două osii

36

36

36

34

2.2.4.

Vehicule articulate cu patru osii compuse dintr-un autovehicul cu două osii şi o semiremorcă cu două osii, dacă distanta d) dintre osiile semiremorcii este de:

2.2.4.1.

1,3 m sau cel mult 1,8 m

36

36

36

34

2.2.4.2.

Mai mare de 1,8 m

36*

36

36

34

2.2.5.

Vehicule articulate cu patru osii compuse din autovehicul cu trei osii şi semiremorca cu o osie

34

34

34

32

2.2.6.

Tren rutier compus din autovehicul cu două osii şi remorcă cu o osie

30

30

30

28

2.2.7.

Vehicule articulate compuse din autovehicul cu două osii şi semiremorca cu o osie

30

30

30

28

2.3.

Autovehicule

2.3.1.

Autovehicule cu două osii

18

17

16

16

2.3.2.

Autovehicule cu trei osii

25 sau 26 **

22 sau
24**

22

22

2.3.3.

Autovehicule cu patru osii din care două osii de direcţie

30 sau
32**

30

30

28

2.3.4.

Autovehicule cu mai mult de patru osii

40

40

40

38

 

3.

MASA MAXIMA ADMISA PE OSII īn tone

Categoria de drum

E.R.

E

M

P

3.1.

Osia simpla

 

 

 

 

 

Osia simpla nemotoare

10

10

8

7,5

3.2.

Osia dubla (tandem) a remorcilor şi semiremorcilor
Suma maselor pe osiile componente, dacă distanta d dintre ele este de:

3.2.1

Sub 1 m (d<1,0)

11

11

11

11

3.2.2

Īntre 1 şi cel mult 1,3 m (1,0 <=d<1,3)

16

16

15

14

3.2.3

Peste 1,3 şi cel mult 1,8 m (1,3<=d<1,8)

18

17

16

15

3.2.4.

1,8 m sau mai mare (1,8<=d)

20

20

16

15

3.3.

Osia tripla (tridem) a remorcilor şi semiremorcilor
Suma maselor pe osiile componente. dacă distanţa (d) dintre ele este de:

3.3.1

1,3 m sau mai mică (d<=1,3)

21

21

19

16,5

3.3.2

Īntre 1,3 m şi 1,4 m (1,3<d<=1,4)

24

22

20

18

3.4.

Osia simplă motoare a autovehiculelor

3.4.1.

Osia motoare a vehiculelor la care se face referire la punctele 2.2.1 şi 2.2.2

11,5

10

9

8

3.4.2

Osia motoare a vehiculelor la care se face referire la punctele 2.2.3, 2.2.4. 2.2.5. 2.2.6, 2.2.7, 2.3 şi 2.4

11,5

10

9

8

3.5.

Osiile tandem ale autovehiculelor
Suma maselor pe osiile componente dacă distanta d dintre ele este de:

3.5.1

Sub 1 m (d<1,0)

11,5

10

10

10

3.5.2

Peste 1 m sau cel mult 1,3 m (1,0<=d<1,3)

16

15

14 sau
15***

13

3.5.3

Peste 1,3 m sau cel mult 1,8 m (1,3<=d<1,8)

18 sau
19**

17 sau
18***

16

15

 

*) Plus o limită de 2 tone, atunci cānd masa maximă admisă a vehiculului motor este de 18 tone, masa maximă admisă a osiei tandem a semiremorcii este de 20 tone şi osia motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi cu suspensie pneumatică sau echivalentă acesteia.

**) Se aplică īn cazul īn care osia motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi cu suspensie pneumatică sau echivalentă acesteia ori īn cazul īn care fiecare osie motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi masa maximă a fiecărei osii nu depăşeşte 9,5 tone.

***) Se aplică īn cazul īn care osia este prevăzută cu roţi jumelate şi cu suspensie pneumatică sau echivalentă acesteia.

 

NOTĂ:

Se consideră osie dublă (tandem) combinaţia de două osii avānd īntre ele o distanţă de cel mult 1,8 m. La mase inegale pe osii masa pe osia cea mai īncărcată ce face parte din tandem nu trebuie să depăşească masa maximă admisă pe osia simplă, pentru categoria de drum respectivă.

Se consideră osie triplă (tridem) combinaţia de trei osii avānd īntre ele distanţa de cel mult 1,4 m, iar masa pe două osii alăturate făcānd parte din tridem nu trebuie să depăşească masa maximă admisă pe osia dublă (cu aceeaşi distanţă īntre osii) pentru categoria de drum respectivă.

Pentru osii multiple constituite din mai mult de trei osii alăturate masa pe orice grup de osii alăturate nu trebuie să depăşească masa admisă pe osia astfel constituită (īn funcţie de distanţa dintre osii) pentru categoria de drum respectivă.

 

ALTE CONDIŢII CONSTRUCTIVE IMPUSE VEHICULELOR

Pentru toate vehiculele

Masa suportată de osia motoare sau de osiile motoare ale unui vehicul sau ansamblu de vehicule va fi de cel puţin 25% din masa totală cu īncărcătură a vehiculului sau a ansamblului de vehicule, atunci cānd acestea sunt utilizate īn trafic internaţional.

Trenuri rutiere

Distanţa dintre osia din spate a unui autovehicul şi osia din faţă a remorcii va fi de cel puţin 3 m.

 

Masa maximă admisă īn funcţie de ampatament

Masa maximă admisă, exprimată īn tone, a unui autovehicul cu patru osii nu poate depăşi de cinci ori distanţa, exprimată īn metri, dintre axele osiilor extreme ale vehiculului.

Semiremorci

Distanţa măsurată īn plan orizontal īntre axa pivotului de cuplare şi orice punct din partea frontală a semiremorcii nu trebuie să depăşească 2,04 m.