OBLIGAŢII
Şoferul trebuie să aibă asupra sa, īn cazul tahografului mecanic, diagrama pentru ziua respectivă, precum şi pentru ultimele 28 de zile calendaristice, sau adeverinţă pentru acestea. Īn cazul tahografului digital, trebuie să prezinte cartela şi/sau printul pentru pentru ultimele 28 de zile calendaristice. Dacă un vehicul dotat cu tahograf mecanic este condus de un conducător care dispune şi de cartelă tahografică digitală, aceasta trebuie să se afle asupra sa.
DEFINIŢII
Timp de conducere: Timpul īnregistrat de tahograg drpt conducere, deci perioada de conducere efectivă.
Pauză: Perioada īn care şoferul nu conduce şi nu desfăşoară nici un fel de activitate care ar putea fi interpretată drept muncă- īn trecut se numea īntrerupere
|
|
Timp de conducere
Pauze: După maxim 4 ore şi ½ de conducere se face o pauză continuă de 45 de minute, putānd fi īnlocuită cu o pauză de minim 15 minute, după care una de 30 de minute.
Exemple corecte:
|
|
|
|
Exemple greşite:
|
|
|
|
Timp de conducere zilnic: Timpul de conducere zilnic maxim este de 9 ore, putānd fi extins, de două ori pe săptămānă (luni ora zero, pānă duminica ora 24) la maxim10 ore. Timpul de conducere zilnic este calculat īntre două perioade de odihnă zilnice sau săptămānale de cel puţin 9 ore. Orice timp de conducere zilnică mai mare de 9 ore (ex. 9 ore şi 5 minute) intră īn categoria zilei extinse de conducere.
Exemple corecte:
|
|
|
Luni |
Marţi |
Miercuri |
Joi |
Vineri |
Sāmbătă |
Duminică |
|
7 ore |
8 ore |
10 ore |
9 ore |
10 ore |
8 ore |
odihnă |
|
Luni |
Marţi |
Miercuri |
Joi |
Vineri |
Sāmbătă |
Duminică |
|
10 ore |
8 ore |
odihnă |
odihnă |
10 ore |
9 ore |
5 ore |
Exemple greşite:
|
|
|
Luni |
Marţi |
Miercuri |
Joi |
Vineri |
Sāmbătă |
Duminică |
|
10 ore |
8 ore |
9 ore 30 min |
9 ore |
10 ore |
odihnă |
odihnă |
(a condus de 3 ori mai mult de 9 ore)
|
Luni |
Marţi |
Miercuri |
Joi |
Vineri |
Sāmbătă |
Duminică |
|
10 ore |
8 ore |
10 ore |
odihnă |
odihnă |
8 ore |
10 ore |
(nu a luat īn considerare că conducerea extinsă se referă la săptămānă calendaristică)
Timp de conducere săptămānal: Poate fi maxim 56 de ore, constānd din 4 conduceri de 9 ore şi două de 10 ore. Trebuie efectuat de 6 ori īn cāte 24 de ore, de la prima zi de conducere, după aceea urmānd odihna săptămānală.
Exemple corecte:
|
Luni |
Marţi |
Miercuri |
Joi |
Vineri |
Sāmbătă |
Duminică |
|
10 ore |
9 ore |
10 ore |
9 ore |
9 ore |
9 ore |
odihnă |
|
Luni |
Marţi |
Miercuri |
Joi |
Vineri |
Sāmbătă |
Duminică |
|
10 ore |
9 ore |
8 ore |
9 ore |
7 ore |
odihnă |
odihnă |
|
Luni |
Marţi |
Miercuri |
Joi |
Vineri |
Sāmbătă |
Duminică |
|
8 ore |
10 ore |
10 ore |
odihnă |
odihnă |
9 ore |
6 ore |
Exemple greşite:
|
Luni |
Marţi |
Miercuri |
Joi |
Vineri |
Sāmbătă |
Duminică |
|
8 ore |
9 ore |
10 ore |
7 ore |
9 ore |
9 ore |
3 ore |
(a condus doar 55 de ore, dar nu a īnceput odihna īn ziua a şaptea)
|
Luni |
Marţi |
Miercuri |
Joi |
Vineri |
Sāmbătă |
Duminică |
|
10 ore |
9 ore |
10 ore |
9 ore |
10 ore |
9 ore |
odihnă |
(a depăşit perioada de conducere săptămānală, conducānd de trei ori 10 ore)
Timp de conducere pe două săptămāni: Cel mult 90 de ore, socotite pe oricare două săptămāni consecutive.
Exemplu corect:
|
Săptămāna 1 |
Săptămāna 2 |
Săptămāna 3 |
|
43 ore |
46 ore |
38 ore |
Exemplu greşit:
|
Săptămāna 1 |
Săptămāna 2 |
Săptămāna 3 |
|
37 ore |
52 ore |
41 ore |
(īn primele două săptămāni s-a īncadrat īn cele 90 de ore, dar īn următoarele are deja 93 de ore)
Odihnă zilnică: Īn decurs de cel mult 24 de ore de la īnceperea lucrului, trebuie efectuată odihna zilnică, care poate fi sistematică (cel puţin 11 ore) sau redusă (mai puţin de 11 ore, dar nu mai puţin de 9 ore) . Odihna redusă nu trebuie recuperată. Odihna sistematică poate fi efectuată şi īn două rate, una de 3 ore, cealaltă de 9 ore (deci un total de 12ore, dacă se efectuează īn rate). Īntre două odihne săptămānale consecutive, se poate efectua odihnă redusă de cel mult 3 ori. Īn cazul curselor cu doi şoferi, perioada de 24 de ore se extinde la 30 de ore, īn acest interval amāndoi şoferii trebuie să beneficieze de cāte o odihnă de cel puţin 9 ore. Odihna se efectuează exclusiv cu vehiculul staţionat.
Exemple corecte:
|
|
|
Duminică |
Luni |
Marţi |
Miercuri |
Joi |
Vineri |
Sāmbătă |
Duminică |
|
odihnă săpt |
9 ore |
11 ore |
12 ore |
10 ore |
3+10 ore |
9 ore |
odihnă săpt |
(īntre două odihne săptămānale se poate efectua doar de 3 ori odihna redusă!)
|
Duminică |
Luni |
Marţi |
Miercuri |
Joi |
Vineri |
Sāmbătă |
Duminică |
|
odihnă săpt |
9 ore |
9 ore |
3+9 ore |
9 ore |
3+9 ore |
odihnă săpt |
odihnă săpt |
(deşi nu a efectuat nici o odihnă de 11 ore, este regulamentar!)
Exemple greşite:
|
|
|
Duminică |
Luni |
Marţi |
Miercuri |
Joi |
Vineri |
Sāmbătă |
Duminică |
|
odihnă săpt |
10 ore |
11 ore |
9 ore |
10 ore |
3+9 ore |
9 ore |
odihnă săpt |
(īntre 2 odihne săptămānale are 4 odihne zilnice reduse)
Odihnă săptămānală: Odihna săptămānală normală este de 45 de ore. Aceasta poate fi redusă, dar nu la mai puţin de 24 de ore. Orice odihnă săptămānală mai scurtă de 45 de ore se consideră redusă. Dintre două odihne săptămānale consecutive, doar una poate fi redusă. Dacă se reduce odihna săptămānală, diferenţa pāna la 45 de ore trebuie recuperată cel tārziu pānă la sfārşitul celei de a treia săptămāni ce urmează reducerii. Recuperarea este posibilă doar īntr-o bucată şi se adaugă unei odihne de 9 ore.
Exemple corecte:
|
Săptămāna 1 |
Săptămāna 2 |
Săptămāna 3 |
Săptămāna 4 |
|
24 ore |
45 ore |
24 ore |
66 ore |
|
Săptămāna 1 |
Săptămāna 2 |
Săptămāna 3 |
Săptămāna 4 |
|
32 ore |
45 ore |
35 ore |
45+22 ore |
Exemple greşite:
|
Săptămāna 1 |
Săptămāna 2 |
Săptămāna 3 |
Săptămāna 4 |
|
40 ore |
42 ore |
35 ore |
50 ore |
(īn două săptmāni consecutive nu are 45 de ore de odihnă continuă)
|
Săptămāna 1 |
Săptămāna 2 |
Săptămāna 3 |
Săptămāna 4 |
|
30 ore |
45 ore |
24 ore |
45 ore |
(nu s-a recuperat pānă la sfārşitul celei de-a treia săptămāni diferenţa de 15 ore de la odihnă redusă din prima săptămānă)
Greutăţi şi dimensiuni maxime autorizate.
ORDINUL nr.1959 din 5 decembrie 2002
Mase şi dimensiuni maxime admise :
E.R. = European reabilitat, autostrăzi E = European M = Modernizat P = Pietruit
|
1. |
DIMENSIUNI MAXIME ADMISE īn metri |
||||
|
Categoria de drum |
E.R. |
E |
M |
P |
|
|
1.1. |
Lungime |
||||
|
|
Autovehicul |
12.00 |
12,00 |
12.00 |
12,00 |
|
Remorca |
12,00 |
12,00 |
12.00 |
12,00 |
|
|
Vehicul articulat |
16,50 |
16,50 |
16.50 |
16,50 |
|
|
Tren rutier |
18.75 |
18,75 |
18.75 |
18,75 |
|
|
1.2. |
Lăţime |
||||
|
(a) |
Toate vehiculele, cu excepţia celor frigorifice avānd caroseria izoterma |
2,55 |
2.55 |
2,55 |
2,55 |
|
(b) |
Vehicule frigorifice avānd caroseria izoterma |
2.60 |
2.60 |
2,60 |
2,60 |
|
1.3. |
Inăltime toate vehiculele |
4.00 |
4.00 |
4,00 |
4,00 |
|
1.4. |
Suprastructuri demontabile şi unităţi de transport standardizate cum ar fi containerele vor respecta dimensiunile precizate la punctele 1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 1.7, 1.8 |
|
|
|
|
|
1.5. |
Toate autovehiculele sau ansamblurile de vehicule trebuie să aibă posibilitatea de a īntoarce īntr-un cerc cu o rază exterioară de 12.5 m şi o rază interioară de 5,3 m |
|
|
|
|
|
1.6 |
Distanţa maximă īntre axa pivotului de cuplare al semiremorcii şi partea din spate a semiremorcii |
12.00 |
12,00 |
12,00 |
12,00 |
|
1.7. |
Distanţa maximă măsurată paralel cu axa longitudinală a trenului rutier din punctul extern aflat cel mai īn faţă al zonei de īncărcare din spatele cabinei. pānă la punctul cel mai din spate al remorcii din ansamblu, minus distanţa dintre partea din spate a autovehiculului şi partea din fată a remorcii. |
15,65 |
15.65 |
15,65 |
15,65 |
|
1.8. |
Distanta maximă măsurată paralel cu axa longitudinală a trenului rutier din punctul extern aflat cel mai īn faţă al zonei de īncărcare din spatele cabinei pānă la punctul cel mai din spate al remorcii din ansamblu |
16,40 |
16.40 |
16,40 |
16,40 |
|
2. |
MASA TOTALA MAXIMA ADMISA A VEHICULULUI īn tone |
||||
|
Categoria de drum |
E.R. |
E |
M |
P |
|
|
2.1. |
Vehicule care fac parte dintr-un ansamblu de vehicule |
||||
|
2.1.1. |
Remorca cu două osii |
18 |
17 |
17 |
16 |
|
2.1.2 |
Remorca cu trei osii |
24 |
22 |
22 |
20 |
|
2.2. |
Ansamblu de vehicule |
||||
|
2.2.1. |
Trenuri rutiere cu cinci sau şase osii |
||||
|
(a) |
Autovehicule cu două osii si remorci cu trei osii |
40 |
40 |
40 |
38 |
|
(b) |
Autovehicule cu trei osii şi remorci cu două sau trei osii |
40 |
40 |
40 |
38 |
|
2.2.2. |
Vehicule articulate cu cinci sau şase osii |
|
|
|
|
|
(a) |
Autovehicul cu două osii şi semiremorcă cu trei osii |
40 |
40 |
40 |
38 |
|
(b) |
Autovehicul cu trei osii şi semiremorcă cu două sau trei osii |
40 |
40 |
40 |
38 |
|
(c) |
Autovehicul cu trei osii cu semiremorca cu două sau trei osii care transportă un container ISO de 12 m (40 de picioare) īntr-o operaţiune de transport combinat |
44 |
42 |
40 |
40 |
|
2.2.3. |
Trenuri rutiere cu patru osii compuse dintr-un autovehicul cu două osii şi o remorcă cu două osii |
36 |
36 |
36 |
34 |
|
2.2.4. |
Vehicule articulate cu patru osii compuse dintr-un autovehicul cu două osii şi o semiremorcă cu două osii, dacă distanta d) dintre osiile semiremorcii este de: |
||||
|
2.2.4.1. |
1,3 m sau cel mult 1,8 m |
36 |
36 |
36 |
34 |
|
2.2.4.2. |
Mai mare de 1,8 m |
36* |
36 |
36 |
34 |
|
2.2.5. |
Vehicule articulate cu patru osii compuse din autovehicul cu trei osii şi semiremorca cu o osie |
34 |
34 |
34 |
32 |
|
2.2.6. |
Tren rutier compus din autovehicul cu două osii şi remorcă cu o osie |
30 |
30 |
30 |
28 |
|
2.2.7. |
Vehicule articulate compuse din autovehicul cu două osii şi semiremorca cu o osie |
30 |
30 |
30 |
28 |
|
2.3. |
Autovehicule |
||||
|
2.3.1. |
Autovehicule cu două osii |
18 |
17 |
16 |
16 |
|
2.3.2. |
Autovehicule cu trei osii |
25 sau 26 ** |
22 sau |
22 |
22 |
|
2.3.3. |
Autovehicule cu patru osii din care două osii de direcţie |
30 sau |
30 |
30 |
28 |
|
2.3.4. |
Autovehicule cu mai mult de patru osii |
40 |
40 |
40 |
38 |
|
3. |
MASA MAXIMA ADMISA PE OSII īn tone |
||||
|
Categoria de drum |
E.R. |
E |
M |
P |
|
|
3.1. |
Osia simpla |
|
|
|
|
|
|
Osia simpla nemotoare |
10 |
10 |
8 |
7,5 |
|
3.2. |
Osia dubla (tandem) a remorcilor şi semiremorcilor |
||||
|
3.2.1 |
Sub 1 m (d<1,0) |
11 |
11 |
11 |
11 |
|
3.2.2 |
Īntre 1 şi cel mult 1,3 m (1,0 <=d<1,3) |
16 |
16 |
15 |
14 |
|
3.2.3 |
Peste 1,3 şi cel mult 1,8 m (1,3<=d<1,8) |
18 |
17 |
16 |
15 |
|
3.2.4. |
1,8 m sau mai mare (1,8<=d) |
20 |
20 |
16 |
15 |
|
3.3. |
Osia tripla (tridem) a remorcilor şi semiremorcilor |
||||
|
3.3.1 |
1,3 m sau mai mică (d<=1,3) |
21 |
21 |
19 |
16,5 |
|
3.3.2 |
Īntre 1,3 m şi 1,4 m (1,3<d<=1,4) |
24 |
22 |
20 |
18 |
|
3.4. |
Osia simplă motoare a autovehiculelor |
||||
|
3.4.1. |
Osia motoare a vehiculelor la care se face referire la punctele 2.2.1 şi 2.2.2 |
11,5 |
10 |
9 |
8 |
|
3.4.2 |
Osia motoare a vehiculelor la care se face referire la punctele 2.2.3, 2.2.4. 2.2.5. 2.2.6, 2.2.7, 2.3 şi 2.4 |
11,5 |
10 |
9 |
8 |
|
3.5. |
Osiile tandem ale autovehiculelor |
||||
|
3.5.1 |
Sub 1 m (d<1,0) |
11,5 |
10 |
10 |
10 |
|
3.5.2 |
Peste 1 m sau cel mult 1,3 m (1,0<=d<1,3) |
16 |
15 |
14 sau |
13 |
|
3.5.3 |
Peste 1,3 m sau cel mult 1,8 m (1,3<=d<1,8) |
18 sau |
17 sau |
16 |
15 |
*) Plus o limită de 2 tone, atunci cānd masa maximă admisă a vehiculului motor este de 18 tone, masa maximă admisă a osiei tandem a semiremorcii este de 20 tone şi osia motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi cu suspensie pneumatică sau echivalentă acesteia.
**) Se aplică īn cazul īn care osia motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi cu suspensie pneumatică sau echivalentă acesteia ori īn cazul īn care fiecare osie motoare este prevăzută cu roţi jumelate şi masa maximă a fiecărei osii nu depăşeşte 9,5 tone.
***) Se aplică īn cazul īn care osia este prevăzută cu roţi jumelate şi cu suspensie pneumatică sau echivalentă acesteia.
NOTĂ:
Se consideră osie dublă (tandem) combinaţia de două osii avānd īntre ele o distanţă de cel mult 1,8 m. La mase inegale pe osii masa pe osia cea mai īncărcată ce face parte din tandem nu trebuie să depăşească masa maximă admisă pe osia simplă, pentru categoria de drum respectivă.
Se consideră osie triplă (tridem) combinaţia de trei osii avānd īntre ele distanţa de cel mult 1,4 m, iar masa pe două osii alăturate făcānd parte din tridem nu trebuie să depăşească masa maximă admisă pe osia dublă (cu aceeaşi distanţă īntre osii) pentru categoria de drum respectivă.
Pentru osii multiple constituite din mai mult de trei osii alăturate masa pe orice grup de osii alăturate nu trebuie să depăşească masa admisă pe osia astfel constituită (īn funcţie de distanţa dintre osii) pentru categoria de drum respectivă.
ALTE CONDIŢII CONSTRUCTIVE IMPUSE VEHICULELOR
Pentru toate vehiculele
Masa suportată de osia motoare sau de osiile motoare ale unui vehicul sau ansamblu de vehicule va fi de cel puţin 25% din masa totală cu īncărcătură a vehiculului sau a ansamblului de vehicule, atunci cānd acestea sunt utilizate īn trafic internaţional.
Trenuri rutiere
Distanţa dintre osia din spate a unui autovehicul şi osia din faţă a remorcii va fi de cel puţin 3 m.
Masa maximă admisă īn funcţie de ampatament
Masa maximă admisă, exprimată īn tone, a unui autovehicul cu patru osii nu poate depăşi de cinci ori distanţa, exprimată īn metri, dintre axele osiilor extreme ale vehiculului.
Semiremorci
Distanţa măsurată īn plan orizontal īntre axa pivotului de cuplare şi orice punct din partea frontală a semiremorcii nu trebuie să depăşească 2,04 m.